כמה עולה להפיק ספר?

בכל מספר ימים לפחות אני נתקל בשאלה זו, קשה לאנשים להבין שהתשובה לכך מורכבת מאוד, כי ספר מורכב מהרבה מאוד פרמטרים שיש להם השלכות על העלות, זה כמו לשאול כמה עולה מכונית, בלי לציין חברת ייצור, דגם, נפח מנוע ועוד, או כמה עולה דירה בלי לציין היכן, באיזה עיר, כמה חדרים ובאיזה קומה.

אדם המחזיק ספר ביד אולי אינו מודע בכמות המרכיבים שקובעים בסופו של דבר את עלות הספר, כמו: סוג הנייר, עובי הנייר, גודל (אורך ורוחב הספר), כמות העמודים, צבע ההדפסה וסוג הכריכה, כל זה מבלי להיכנס לתחומי העריכה והעיצוב.

הפעם אתמקד רק בתחום השייך לנייר, ישנם כמה סוגי נייר מקובלים בהדפסות ספרים רגילים:

נייר נטול עץ

הנייר המקובל ביותר בספרי טקסט המודפסים בצבע “שחר לבן” הוא: “נייר נטול עץ” או בראשי תיבות “נ.ע.”, נייר זה הוא קצת מחוספס, הצבע מתקבל עליו בבהירות והוא מאוד נוח לשימוש – אפילו יומיומי כמו סידורי תפילה וכדומה.

הנייר הזה מגיע במשקלים שונים מ 60 גרם ומעלה, בדרך כלל משתמשים בעובי של 80 גרם, פחות מעובי זה הקריאה אינה נוחה כל כך, כי כשהעובי נמוך הנייר קצת שקוף ובספר המודפס משני צדדי הנייר וגם כרוך והדף צמוד לדף שלפניו ואחריו, יתכן שהטקסט המודפס בצדו השני של העמוד או בעמוד הסמוך ייראה, משמונים גרם ומעלה הדף כבר סמיך יותר ואינו שקוף בדרך כלל.

כאשר מדפיסים ספר אינו מכיל דפים רבים ויחד עם זאת רוצים שלספר תהיה “נוכחות” וייראה מכובד, נוהגים לעתים להדפיס אותו על נייר עבה יותר כמו 90 גרם או אפילו 120 גרם, ההחלטה מאוד קשורה לסוג הספר המודפס.

נייר כרומו

בדרך כלל כאשר מדפיסים ספרים המשולבים בתמונות, מקובל להדפיס את הספרים בנייר כרומו, נייר זה הוא דחוס ומצופה בשכבה חלקה המתאימה להדפסת תמונות ועיצובים צבעוניים.

הנייר מגיע כנייר כרומו מט או כנייר כרומו מבריק, ההחלטה אם רוצים להדפיס את הספר בכרומו מט או מבריק היא בהתאם לתוכן ומטרת ההגשה של הספר לקוראים, טקסטים נקראים בנוחות יותר בכרומו מט, תמונות מסוימות מתקבלות יפה יותר לעתים דווקא בכרומו מבריק, ההחלטה על סוג הנייר דורשת שיקול דעת.

בנייר כרומו לא נוהגים להדפיס ספרים בעובי פחות מ 90 גרם, וכשמדובר בספרים לא מרובי עמודים אפשר גם להגיע לעובי של 135 גרם ויותר.

נייר בייבל

כפי שהסברנו כבר כאשר מדפיסים על נייר שהוא פחות משמונים או שבעים גרם, הנייר שקוף, אחד הדברים החשובים ביותר בהדפסת ספר הוא, שהנייר יהיה אטום! לכן אי אפשר להוריד במשקל/עובי הנייר.

הבעיה שנוצרת היא כאשר ישנם ספרים מרובי עמודים במיוחד, (לדוגמה ספר “משנה תורה השלם” של הוצאת חזק, המכיל 1,260 עמודים), אם נדפיס ספר עם הרבה עמודים כמו תנ”ך לדוגמה, בעמודים רגילים, הוא יהיה עבה מאוד ולא נוח לשימוש.

נייר בייבל הוא הפתרון מדובר בנייר נטול עץ שלמרות היותו דק במיוחד (מגיע גם בעובי 45/50/60 גרם) הוא אטום וחזק, נוהגים להשתמש בנייר זה בספרים מרובי עמודים במיוחד.

התמקדנו הפעם בתחום אחד בלבד ממרכיבי הספר – סוג ועובי הנייר, לא נגענו, בגודל הנייר, בסוגי הכריכה, ונקודות שונות הנגעות לתחום העריכה והעיצוב,

בהם נתמקד בבלוגים האחרים.

לפוסט הבא

9 תגובות על “כמה עולה להפיק ספר?”

  • לירן -

    אם היו שואלים אותי כמה עולה מכונית הייתי עונה : ״ מתחיל מ 30,000 לפשוטה ביותר ויכול להגיע ל 150,000 עד 250,000 ליוקרתיות יותר, והשמיים הם הגבול ואפשר גם להגיע למיליון שקל״ מה שכתבת פה זה ״אי אפשר לומר כלום.״ וזה לא עוזר. תנו הערכה גסה, תנו טווח…

  • אליהו וילהלם -

    לירן שלום,

    אכן אין תשובה מסודרת ללא שיודעים לומר מראש מספר נושאים שמהם מורכב המחיר.

    בכדי להמחיש את העניין אשתמש בדוגמה שהבאת: אם אני רוצה לקנות מכונית אכן התשובה היא כמו שכתבת, אבל איך תענה לאחד ששואל מה המחיר לכלי תחבורה, כאשר עדיין לא החליט אם הוא רוצה רכב, אופנוע, משאית או אוטובוס? והאם הוא רוצה מכונית אחת או כמה מכוניות?

    המחיר להדפסת ספר מורכב מסוג הנייר, כמות העמודים, סוג הכריכה, כמות העותקים, צבע הדפוס, רמת העיצוב ועוד, ניתן לענות תשובה סתמית בנקיטה סכום בין 10 ש”ח ל 80 ש”ח לספר, אבל תשובה כזו כמוה כאי נתינת תשובה כלל.

  • גרשון -

    אני לא מבין את ההתחמקות ממתן תשובה. ספר הוא דבר פשוט בהרבה ממכונית. למשל:
    הדפסת ספר 80 עמוד נייר מאיכות בינונית כריכה רכה: 10-15 ש”ח. מהדורה מעל 100 עותקים 10% פחות.
    ספר 300 עמוד נייר זול כריכה קשה: 30-45 ש”ח.
    שירותי עיצוב לכריכה: 500 ש”ח.
    וכו’.
    בעסק שלי אין דבר כזה שאני לא אומר לאנשים כמה השירות עולה

  • אליהו וילהלם -

    גרשון היקר,

    גם ב”חזק הוצאה לאור”, אף אחד לא מתחיל עבודה בלי שיקבל הצעת מחיר מסודרת מראש, אבל זה רק לאחר שהוא מקבל הסבר מפורט שמכיל את כל הפרמטרים הנדרשים עבורו והוא יודע לומר מה בדיוק הוא רוצה.

    הבדלי המחירים אינם קשורים לנייר מאיכות טובה, איכות בינונית, או גרועה, אנחנו נוהגים להפיק ספר רק מנייר באיכות טובה, אבל סוגי הנייר הם רבים על פי דרישת הלקוח, עובי הנייר הוא מרכיב חשוב, כמות הספרים הנדפסים הם מרכיב חשוב מאוד!

    סעיף שירותי עיצוב כריכה לא דנתי עליו כאן, אבל גם בזה צריך לדעת אם מדובר בכריכת סקאי שמורכב מעיצוב גלופות ותלוי כמה גלופות, או שמדובר בעיצוב כריכה צבעונית סטנדרטית.

    מי שמוכר מוצרים גמורים, או שירותים ברורים, יכול לתת מחירון מסודר ללא קבלת נתונים, אבל כשיש למישהו רעיון להדפיס ספר והוא בעצמו איננו יודע עדיין כמה עמודים מכיל הספר, איזה נייר הוא רוצה, איזו כריכה וכמה עותקים, קשה להכין מחירון עם טבלה מוצלבת שתתאים תמיד לכל סוגי הנתונים.

    ברור שיש לנו מחיר מסודר לכל מצב, אבל קשה מאוד להציג לציבור הרחב מחירון קבוע וסופי לכל סיטואציה, כשהיא מורכבת מנתונים רבים ושונים, לכן התשובה הנכונה היא, שמבקש התשובה יתן פירוט מלא מה בדיוק הוא רוצה להדפיס, ורק אז הוא יקבל הצעת מחיר מפורטת ומסודרת.

  • לוי -

    תודה על המאמר.
    באמת חיפשתי באינטרנט מישהו שיסביר לי קצת על סוגי נייר וכאלה ולא מצאתי.
    הייתי שמח לדעת מהו הגודל הסטנדרטי להדפסת ספר עם מאמרים בצבע שחור לבן.
    כמו כן כמה יעלה בכללות הדפסת ספר זה בכמות עותקים של עד מאה גג, כמובן לפי הידע שלך באיזה סוג נייר וגודל מדפיסים ספר זה.

    תודה.

  • עופר -

    דווקא ההסבר פה עזר לי מאוד. תודה

  • עוז אלעזר בוחבוט -

    תודה רבה הסבר מדוייק ועונה על כל השאלות,(תשובה ללירן וגם לגרשון)
    כמובן שאי אפשר לתת מחיר רנדומלי, צריך לתת מידע מפורט ואז לקבל הצעת מחיר, כמו בכל דבר בחיים.

  • אריאל מזרחי -

    ואו פשוט ואו כל הכבוד!
    הרבה זמן לא קראתי מאמר כזה איכותי ממליץ בטירוף!
    אריאל מזרחי, דלתות פנים

  • מאיה פרידמן -

    מאמר מעולה! אהבתי את סגנון הכתיבה.
    המאמר חידש לי המון.
    תודה רבה, מאיה פרידמן, דלתות כניסה

כתיבת תגובה